Van idee tot aansprekend Zaans merk

Portfolio

Voor de nieuwe Zaanse chocoladefabriek De Euforij verzonnen we de naam, huisstijl, pay-off en maakten we de aansprekende verpakkingen met unieke Zaanse gevels, incl. handige displays voor op de verkooplocaties.

DE NAAM

In meerdere brainstormsessies zijn we begonnen bij het begin: Hoe gaan ze heten. Uit allerlei studies blijkt dat chocolade mensen een euforisch gevoel geeft. Daarnaast staat de Zaanstreek bekend om de vele fabrieken aan de Zaan, ook wel factorijen genoemd. Uiteindelijk kwamen we uit bij De Euforij. Een naam met een mooie belofte. Want laten we eerlijk zijn: chocolademakers zijn blijmakers!

DE HUISSTIJL

Voor het beeldmerk van De Euforij doken we wederom de archieven in. Het gele huisje in het beeldmerk is een nieuwe versie van een Zaanse woning die de opa van eigenaar Wouter als logo gebruikte voor zijn aannemingsbedrijf. Hij was een Zaanse ondernemer die o.a. het Zaanse bakkershuisje heeft geplaatst op de Zaanse Schans. Het font dat we creëerden is gebaseerd op de jugendstil typografie die vroeger veel werd gebruikt op chocoladeverpakkingen.

euforij2

DE VERPAKKING

“Een wereldberoemde architectuur van twee planken dik en vele pronkgevels.” Zo omschreef architect Sjoerd Soeters de Zaanse houtbouw. Dit gegeven gebruikten wij voor het ontwerp van de verpakkingen voor De Euforij. Want deze chocolade is niet alleen bijzonder lekker, deze Zaanse chocolade mag ook gezien worden! In de verpakking zit een insteekvel met informatie over de chocolademaker dat uit de verpakking geschoven kan worden. Hierdoor ontstaat een abstracte vorm van een Zaans huisje met authentieke pronkgevel. Samen met Isabel schreven we ook de teksten en maakten we de vertalingen. De kleuren voor de verpakking komen uit de Zaanse kleurenwaaier. Deze kleurenwaaier is ontstaan naar aanleiding van een studie die is uitgevoerd in de Zaanstreek op oude verflagen van houten huizen.

 

euforij3

 

Mooie en interessante case? Neem contact met ons op of deel deze case met anderen.

Counter Creatives © 2017